onsdag 15. februar 2012

Hva tror Sikhismen på?

Sikhistene tror på én gud for alle mennesker, de tror at gud har skapt alt, vet alt og har all makt i verden. De tror at du kan bli kjent med gud gjennom det guruene lærer dem.
De tror også på gjenfødelse, hvis du lever et godt og bra liv, og du ikke gjør noe galt så kan du bli “født på ny” og karma er hvordan vi er blitt og hvordan vi skal oppføre oss.

Sikher ber som oftest 3 ganger daglig, de har ingen bestemt hellig dag men de har faste gudstjenester på søndag. Tempelet til sikhene heter Gurdwara, navnet betyr at det finnes guruer her.
Det stedet som er mest hellig for sikhene er Det gylne tempel og vannet rundt tempelet i byen Amritsar. Tempelet ble bygd av den 5. guruen. Sikhene prøver å komme seg til dette tempelet minst en gang i livet sitt.
Mange lurer på hvorfor så mange menn blant sikhene som har langt skjegg og en stor turban. Det er fordi alle sikhene skal bære de fem k-ene, fem ting som alle begynner med bokstaven k.

Kesh = Hår og skjegg som ikke skal klippes .
Kanga = Kam, brukes til å holde det lange håret i orden.
Kara = Armband av stål skal minne de på at de skal oppføre seg.
Kacha = Shorts/løst undertøy.


Skrevet av Sondre. 
Kilder: 8.2.2012 http://mml.gyldendal.no/flytweb/document.ashx?document=73425



























46 kommentarer:

  1. Tusen Takk hjalp meg stort med RLE oppgaven min ;)

    SvarSlett
  2. takk retard! det hjelper

    SvarSlett
    Svar
    1. Synes det var koselig jeg <3<3<3<3<3

      Slett
    2. Jeg synes at det var veldig frekt sagt, og at du burde tenke over det du skriver før du skriver det. Til skammekroken i fem minutter.

      Slett
  3. De fem k-ene? du har skrevet bare 4? ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. ja! den siste er keshana-å aldir la håret dra vekk fordommene

      Slett
    2. Jeg trodde det var Kirpan, som betyr sverd?

      Slett
    3. 1) Kaicha - Ikke å klippe hår eller skjegg, hvis du ikke har gjort dette skal du ha håret skjult under en turban.
      2) Kanga - En kam for holde orden på det lange håret.
      3) Kara - Et armbånd lagd av stål, som skal minne sikhene på å oppføre seg godt.
      4) Kirpan - Et sverd/dolk som står for Krigerens sverd. Å gå med sverd eller kniv kan være farlig, og er forbudt i mange land. Men det finnes små og sløve kniver som sikhene kan gå med hele tiden. Kniven/dolken står for at vært enket menneske skal kjempe inni seg, for å bli et godt menneske.
      5) Kacha - En kortbukse som rekker ned til knærne.

      dette er de 5 K- ene!

      Jeg er Sikh og religiøs, så tror nok dette er rett. Dere har fortsatt fåt med dere ganske mye! Inponert

      Slett
    4. hjalp meg au veldig!!!

      Slett
    5. jeg trodde det var de tre k-ene som gjaldt: KKK
      De står for Ku Klux Klan og jeg har hørt at alle afro-amerikanere trives there

      Slett
  4. Hei, vi er tre jenter fra Forsand dritt ungdomskole. Dette var til god hjelp! takk hade

    SvarSlett
  5. Jeg liker sjokolade bananer også :D

    SvarSlett
  6. takk håper jeg får 6 på presentasjonen

    SvarSlett
  7. amk det hjelp ikke en dritt!!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. synd for deg, hjalp mye for meg !!!!

      Slett
    2. dette hjalp!!

      Slett
  8. Dette hjalp meg med Krle pp
    kilden er med

    SvarSlett
  9. takk for infoen og et fint sammendrag, hjalp meg veldig.. Settter stor pris på det <3

    SvarSlett
  10. det hjalp meg mye ass brosha kan du skrive det mer schpaa.

    SvarSlett
  11. young tyrese aint got no time fo' yo' bollshit

    SvarSlett
  12. Den sisten k står for kuk. Fordi de dominerende (som er menn) skal bære den hellige pinnen som kan skape fler singher.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er dette ditt endelige svar?

      Slett
    2. Det høres veldig bra ut for meg :)

      Slett
  13. dette jalp vældi myæ me min prestasjon fredag bananen min ble vældi stiv og har nå. takk igjen :d

    SvarSlett
    Svar
    1. Min banan er også stiv. Skal vi leke sammen? ;)

      Slett
    2. va? jeg like bare banaer som er mørke og svere. ikke hvite knøttiser som du har sikkert jeg tipper de

      Slett
  14. jævli bra ass ����������

    SvarSlett
  15. Tusen takk får denne saftige infoen, Nå skal jeg lage en brosjyre i timen om at bananer er jævlig bra ass :S

    SvarSlett
  16. Suck meeeeeeee, GAAAAYYYYY

    SvarSlett
  17. TAKK, nå vet jeg mere om dette og jeg får sikkert riktig på KRLE oppgaven min:)

    SvarSlett
  18. søppel masse feil har ikke en gang med alle fem

    SvarSlett
  19. Alle som leser dette, dere er dårlige i Fortnite! 1v1 meg negere! Add meg epic games @SweggieBoy

    SvarSlett
    Svar
    1. ja ok( ͡° ͜ʖ ͡°) jeg skal clappe deg jævla kid!

      Slett
  20. hei alle sammen

    SvarSlett
  21. hva faen( ͡° ͜ʖ ͡°)

    SvarSlett
    Svar
    1. hva faen( ͡° ͜ʖ ͡°)

      Slett
    2. hva faen( ͡° ͜ʖ ͡°)

      Slett
  22. ̿̿ ̿̿ ̿̿ ̿'̿'\̵͇̿̿\з= ( ▀ ͜͞ʖ▀) =ε/̵͇̿̿/’̿’̿ ̿ ̿̿ ̿̿ ̿̿

    SvarSlett